07/11/2018La Facultad de Turismo y Finanzas publica el Premio a la Mejor Publicación Científica de septiembre
El investigador de la US Jesús Iglesias

El profesor ayudante doctor, Jesús Iglesias Garrido del departamento de Economía Financiera y Dirección de Operaciones ha obtenido en septiembre el Premio a la Publicación Científica del Mes de la Facultad de Turismo y Finanzas por el artículo 'How do foreign income shocks affect the magnitude of Spanish tourism?' publicado en la revista Tourism Economics 24(7) 839–871. Dicho artículo es un JCR (Q3), en la categoría Economics y un factor de impacto 0,942.

Resumen del trabajo

This article analyses how income shocks in nine countries with major tourism flows to Spain affect the Spanish tourism arrivals for the period 2000–2017. To this end, we apply a Granger causality analysis based on augmented vector autoregressive (VAR) model in levels and extra lags. This provides more efficient and robust results than the standard VAR model that can lead to biased results with limited samples, especially in the country-by-country analysis. In this article, we present the first application of these econometric techniques in the field by studying the relationship between tourism and economic growth. Empirical results suggest that the impact of gross domestic product in the origin countries of inbound Spanish tourism is heterogeneous and country specific, and asymmetric behaviours appear among countries. The analysis of this issue is relevant for the design and implementation of tourism promotion programmes specific to the country of origin by policymakers and practitioners.

La Facultad de Turismo y Finanzas convoca estos Premios para dar visibilidad a las actividades de investigación tanto del PDI como de los estudiantes de su Centro.

Los dos principales requisitos son a) que al menos uno de los autores tenga una antigüedad como doctor inferior a 12 años, o ser un estudiante de doctorado, b) el artículo esté publicado en la web de la revista en el 2018. Se valora la contribución a la internacionalización de la investigación en su campo y el impacto/prestigio del medio en el que se produce la publicación.

Es un Proyecto financiado por el VI Plan Propio de Investigación de la Universida de Sevilla dentro de la convocatoria III.3. Ayudas para actividades de divulgación científica.